Brev:
Måltiderne er en kamp
2. november 2010
Alder:
9 mdr.
Måltiderne er en kamp
Kære Helen
Vores dejlige dreng fra 22. jan. vokser og trives og udvikler sig på alle fronter som han skal. Kun søvn og mad er stadig problematisk.
Jeg laver alskens vidunderlige opfindsomme måltider af friske, øko råvarer, varierer meget, prøver at finde hans favoritter og få maden til at smage af meget.
MEN; drengen vil bare ikke åbne munden. Indtil videre har vi så kørt en meget krævende teknik, som gik ud på at give ham noget meget spændende legetøj (eller allerhelst køkkenudstyr, et ur, en hårbørste, hvad som helst han finder spændende!) i hånden. Mens han så undersøger dette åbner han allernådigst munden et par gange - måske endda et længere stykke tid, hvis det er noget MEGET spændende han har fået at lege med.
Måltiderne tager på denne måde meget lang tid, fordi de ALTID starter med at han nægter - slår til skeen, smider legetøj på gulvet, virrer med hovedet og har en bestemt sammenlukket lille mund.
Man har så kunnet være heldig at han lige pludselig -efter måske et kvarters kamp - fandt ud af at maden faktisk smagte godt, og at man så har kunnet køre en portion ned.
Min mor fortæller, at min lillebror var akkurat på samme måde - helt umulig at stoppe mad i - hun mener bestemt at hans madafvisning må være genetisk :-)
Vi prøver maks at give ham mad i 20-30 min, så stopper vi. Men det er måske allerede for meget, for han begynder nu at hvine utilfreds bare vi forsøger at placere ham i stolen og kæmper voldsomt imod at få hagesmæk på.
Han er nu også begyndt at undvige spændende legetøj = åben mund- metoden. Så er jeg helt opgivet.
Han får både rugbrød og grovbrød med forskelligt pålæg og frugt, indimellem kiks og andre ting som små frikadeller og falafler. Det kan han nogen gange godt spise, men jeg synes nu det meste ryger på gulvet, når det har mistet nyhedens interesse.
Det passer ham dårligt at blive madet, men hvordan skal jeg ellers få nok mad i ham - og alt mit gode grønsagsmos + meget andet "familiemad" som ikke egner sig til selvspisning endnu?
Dagsrytme:
ca. 4.30 (pga sommertid..suk!): morgenamning. For at holde ham sovende ligger han mere eller mindre ved brystet og slumrer til ca. 6.30
kl. 7: havregrød, rugbrød med ost, nogle gange frugt op af formiddagen
kl. 9.30: formiddagslur (sover ca. 1 time, nogle gange halvanden)
kl. ca. 11.30: varm mad - grønsagsmos, rugbrødshapsere med pålæg
ca. 14.00: ammes
sover igen, ca. 1,5 time afhængigt af formiddagslur
ca. kl. 16: aftensmad; varierer, men altid "rigtig mad" i grov blendet form og måske noget at gnave i som gulerod eller peberfrugt
ca. kl. 19: risgrød med frugtmos (ris"baby"grøden har faktisk altid været den nemmeste af få i ham)
ammes inden sengetid og så igen et sted mellem 12 og 2.
Håber du kan hjælpe, for vi synes det er hårdt at kæmpe så meget med den mad.. det tager al for meget tid og energi, som vi hellere vil bruge på at lege og hygge med ham!
Jeg elsker selv mad og håber at kunne give madglæden videre til min søn, så synes også det er super ærgeligt hvis spisebordet skal være en kampplads!
Er spændt på at høre hvad du synes, særligt om det er al den mælk der tager appetitten!
Kærlig hilsen
Cecilie