Måltiderne er en kamp

2. november 2010

Alder:
9 mdr.

Måltiderne er en kamp

Kære Helen

Vores dejlige dreng fra 22. jan. vokser og trives og udvikler sig på alle fronter som han skal. Kun søvn og mad er stadig problematisk.

Jeg laver alskens vidunderlige opfindsomme måltider af friske, øko råvarer, varierer meget, prøver at finde hans favoritter og få maden til at smage af meget.

MEN; drengen vil bare ikke åbne munden. Indtil videre har vi så kørt en meget krævende teknik, som gik ud på at give ham noget meget spændende legetøj (eller allerhelst køkkenudstyr, et ur, en hårbørste, hvad som helst han finder spændende!) i hånden. Mens han så undersøger dette åbner han allernådigst munden et par gange - måske endda et længere stykke tid, hvis det er noget MEGET spændende han har fået at lege med.

Måltiderne tager på denne måde meget lang tid, fordi de ALTID starter med at han nægter - slår til skeen, smider legetøj på gulvet, virrer med hovedet og har en bestemt sammenlukket lille mund.

Man har så kunnet være heldig at han lige pludselig -efter måske et kvarters kamp - fandt ud af at maden faktisk smagte godt, og at man så har kunnet køre en portion ned.

Min mor fortæller, at min lillebror var akkurat på samme måde - helt umulig at stoppe mad i - hun mener bestemt at hans madafvisning må være genetisk :-)

Vi prøver maks at give ham mad i 20-30 min, så stopper vi. Men det er måske allerede for meget, for han begynder nu at hvine utilfreds bare vi forsøger at placere ham i stolen og kæmper voldsomt imod at få hagesmæk på.

Han er nu også begyndt at undvige spændende legetøj = åben mund- metoden. Så er jeg helt opgivet.

Han ...

Annonce

... får både rugbrød og grovbrød med forskelligt pålæg og frugt, indimellem kiks og andre ting som små frikadeller og falafler. Det kan han nogen gange godt spise, men jeg synes nu det meste ryger på gulvet, når det har mistet nyhedens interesse.
Det passer ham dårligt at blive madet, men hvordan skal jeg ellers få nok mad i ham - og alt mit gode grønsagsmos + meget andet "familiemad" som ikke egner sig til selvspisning endnu?

Dagsrytme:
ca. 4.30 (pga sommertid..suk!): morgenamning. For at holde ham sovende ligger han mere eller mindre ved brystet og slumrer til ca. 6.30
kl. 7: havregrød, rugbrød med ost, nogle gange frugt op af formiddagen
kl. 9.30: formiddagslur (sover ca. 1 time, nogle gange halvanden)
kl. ca. 11.30: varm mad - grønsagsmos, rugbrødshapsere med pålæg
ca. 14.00: ammes
sover igen, ca. 1,5 time afhængigt af formiddagslur
ca. kl. 16: aftensmad; varierer, men altid "rigtig mad" i grov blendet form og måske noget at gnave i som gulerod eller peberfrugt

ca. kl. 19: risgrød med frugtmos (ris"baby"grøden har faktisk altid været den nemmeste af få i ham)

ammes inden sengetid og så igen et sted mellem 12 og 2.

Håber du kan hjælpe, for vi synes det er hårdt at kæmpe så meget med den mad.. det tager al for meget tid og energi, som vi hellere vil bruge på at lege og hygge med ham!

Jeg elsker selv mad og håber at kunne give madglæden videre til min søn, så synes også det er super ærgeligt hvis spisebordet skal være en kampplads!

Er spændt på at høre hvad du synes, særligt om det er al den mælk der tager appetitten!

Kærlig hilsen
Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder